فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

امروزه یکی از نیاز‌های اولیه هر شرکت ، راه اندازی شبکه و اتاق سروری پایدار و قابل اعتماد می‌باشد ، تا جایی که می‌توان گفت در صورتی که اگر حتی برای چند دقیقه شبکه یک سازمان از کار افتد ، عملکرد بسیاری از کاربران سازمان با مشکل مواجه خواهد شد . تصور کنید یک فروشگاه اینترنتی برای سی دقیقه نتواند پاسخگوی مشتریان خود باشد ، یا سیستم ویپ یک شرکت به دلیل مشکلات زیرساختی برای چند ساعت با مشکل مواجه شود و کارشناسان نتوانند پاسخگوی مشتریان شرکت باشند . طبیعتا این مشکلات نه تنها برای مشتریان ، بلکهراه اندازی شبکه برای کارشناسان ، متخصصین و به خصوص مدیران شرکت نیز بسیار ناراحت کننده خواهد بود . مشکلاتی که شاید بتوان گفت همه‌ی ما بیش از چند بار آن‌ها را دیده‌ایم . اما واقعا چه چیز باعث می‌شود تا این مشکلات به وجود آیند ؟

وجود اختلالات متعدد ، پس از راه اندازی شبکه :

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود تا عملکرد شبکه یک سازمان با مشکل مواجه شود ، برخی از این دلایل عبارت است از :

  • استفاده از تجهیزات غیر استاندارد برای پیاده سازی شبکه :
    این مورد یکی از مسائلی است که می‌تواند به طور کامل شبکه را با مشکل مواجه کند . در بسیاری از سازمان‌ها و اداراتی که با مشکلاتی در شبکه خود رو به رو هستند ، تجهیزات و زیرساخت غیر استاندارد به وضوح قابل رویت می‌باشد . استفاده از کابل‌های بی‌کیفیت ، تجهیزات زیرساختی کپی شده که هیچ شباهتی از نظر کیفیت با نمونه اصلی ندارند ، استفاده از اتصالات غیر استاندارد و ….
    اما چه چیز باعث روی دادن این موضوع می‌شود ؟

     خرید تجهیزات از فروشگاه‌های نا‌معتبر
     اجرای پروژه توسط شرکت‌ها یا افراد نا‌معتبر
     استفاده از کالا‌های کپی و بی‌کیفیت برای به حداقل رساندن هزینه راه اندازی
     راه اندازی و پیاده سازی شبکه توسط افراد غیر متخصص ، که یا کالای باکیفیت را نمی‌شناسند و یا نمی‌توانند تجهیزات اصلی را تشخیص دهند .
     …..

  • عدم نگهداری و مراقبت از تجهیزات راه اندازی شده :
    یکی دیگر از دلایل وجود اختلال در شبکه و زیرساخت سازمان‌ها عدم نگهداری از تجهیزات و زیرساخت می‌باشد . هر قدر هم که یک شبکه را پایدار طراحی کنید و از تجهیزات با کیفیت استفاده کنید ، باز هم لازم است تا یک شخص متخصص به طور مرتب ، سرویس‌های شبکه را بررسی کرده و از عملکر صحیح آن‌ها مطمئن شود . در سازمان‌ها و ادارات بزرگ این کار معمولا توسط مدیر شبکه و گاها دستیار‌های وی انجام می‌شود ، اما در سازمان‌های متوسط یا کوچک که امکان استخدام دائم یک شخص برای این موضوع را ندارند ، این امر توسط کارشناسان و متخصاصان یک شرکت IT ، به صورت قرارداد پشتیبانی و یا تامین نگهداری انجام می‌شود .
  • عدم رعایت استاندارد‌ها در زمان نصب و راه اندازی شبکه یا پس از آن :
    این موضوع یکی از متداول‌ترین مسائلی است که باعث بروز مشکلات در شبکه سازمان‌ها می‌شود . اگر زمان پیاده سازی زیرساخت شبکه ، استاندارد‌های لازم را رعایت نکنید طبیعتا پس از مدت کوتاهی با مشکلات جدی رو به رو خواهید شد . اما نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که رعایت استاندارد‌ها و قوانین تنها محدود به زمان راه اندازی نمی‌باشد ، بلکه باید این قواعد زمانی که می‌خواهید حتی کوچک‌ترین تغییراتی در زیرساخت ایجاد کنید نیز رعایت کنید . در ادامه دو مثال از متداول‌ترین اقداماتی که شبکه را با مشکل مواجه می‌کند مطرح می‌کنیم :
     یک سازمان یک شبکه پایدار دارد ، و به هر دلیلی می‌خواهد تعدادی کامپیوتر یا دیگر تجهیزات را به شبکه اضافه کند . در این زمان به دلایل مختلفی مانند عدم وجود فرد متخصص ، عدم استفاده از تجهیزات صحیح و استاندارد و …. این موضوع به صورت کاملا غیر استاندارد پیاده سازی می‌شود و پس از گذشت مدتی ، انقدر این روند توسعه ادامه پیدا می‌کند تا مشکلات فراوانی مانند : Broadcast storm ، Loop ، bottleneck و … در شبکه به وجود می‌آید ، تا جایی که فقط راه اندازی مجدد شبکه می‌تواند مشکلات را برطرف کند .
  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

CODEC صوتی چیست ؟

سلام به تمامی دوستان و علاقه‌مندان به شبکه و مراکز تلفنی VOIP ، با قسمت دوم از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی VOIP سیسکو در خدمت شما عزیزان خواهیم بود . همانطور که در قسمت قبلی مقالات ویپ سیسکو گفته شد ، در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزشی Figika می‌خواهیم به بررسی مفهوم کدک صوتی بپردازیم و پاسخی کامل برای سوال Codec صوتی چیست ؟ ارائه کنیم . با ما همراه باشید .

آشنایی با کدک های صوتی :

در قسمت قبلی مقالات در مورد برخی از مفاهیم اولیه برای ورود به دنیای جذاب VOIP صحبت کردیم ، اگر به خاطر داشته باشید یکی از  راه اندازی ویپ این مفاهیم اولیه ، کدک صوتی بود ، که گفتیم به فرایند تبدیل موج آنالوگ به سیگنال دیجیتال کدک صوتی گفته می‌شود .

حال می‌خواهیم این موضوع را بیشتر بشکافیم و با انواع کدک‌ها آشنا شویم . هنگامی که شما با استفاده از تلفن با یکی از همکارانتان تماس می‌گیرید ، سیستم تلفن باید در اولین قدم موج‌های دریافتی از صدای شما را دریافت کرده و سپس آن‌ها را به bitهای ۰ و ۱ تبدیل کند تا بتواند برای طرف مقابل خود ارسال کند .

قبل از این که بحث را به طور تخصصی ادامه بدهیم این دو نکته را به یاد داشته باشید :

  1. گوش انسان می‌تواند فرکانس بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را بشنود .
  2. صدای انسان بین ۲۰۰ تا ۹۰۰۰ هرتز می‌باشد .

حال که نکات فوق را می‌دانید به سراغ نظریه‌ی دکتر نایکوئیست می‌رویم ، بر اساس نظریه‌ی دکتر Nyquist که در آن فرکانس ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز را به سمتی انتقال داده و در سمت گیرنده باز‌سازی می‌کند ، اگر از بلند‌ترین فرکانسی که می‌خواهیم به ‌‌سمت دیگر ارسال می‌کنیم ، دو بار در هر ثانیه نمونه‌گیری کنیم ( نمونه‌‌های یک بایتی ) ، می‌توانیم صدای مورد نظر را در سمت گیرنده ایجاد کنیم . به عبارتی برای این صدا در فرکانس ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز را به سمتی بفرستیم باید از بلند‌ترین فرکانس صدا ( ۴۰۰۰ هرتز ) دو بار در ثاتیه نمونه‌برداری کنیم (۴۰۰۰*۲ برابر است با ۸۰۰۰ نمونه در ثانیه ) تا به کمک آن‌ها صدا را در سمت دیگر ایجاد کنیم .

همانطور که گفته شد هر نمونه ۱ بایت می‌باشد ، بنابراین برای این که با این یک بایت بتوانیم دو بازه‌ی مثبت و منفی فرکانس مورد نظر را نشان دهیم ، باید تعداد اعداد قابل نوشتن در آن را به دو بخش مثبت و منفی تقسیم کنیم . ( هر بایت ، ۸ بیت می‌باشد . با هشت بیت می‌توان از ۰ تا ۲۵۵ را نشان داد . بنابراین نمودار ما از ۱۲۷- تا ۱۲۷+ علامت‌گذاری می‌شود . ) نمودار حاصل از نمونه‌برداری یا محدوده‌ی Quantization به شکل ذیل خواهد بود . ( به این مرحله از تبدیل موج آنالوگ عملیات Quantization گفته می‌شود . )

 

حال همانطور که گفتیم که باید ۸۰۰۰ بار در ثانیه از سیگنال صوت مورد نظر نمونه‌برداری کنیم و آن را در یک بایت بنویسیم . بنابراین می‌توان گفت برای انتقال صوت به یک کانال با پهنای باند ۶۴Kbps احتیاج داریم . ( هر بایت برابر است با ۸ بیت . ۸bit*8000 برابر است با ۶۴۰۰۰bitps یا ۶۴Kbps )

حال که با این فرایند تبدیل موج آشنا شدید باید بدانید که به تمام این مراحل یا روندی که طی کردیم کدک صوتی گفته می‌شود . هر کدک صوتی بسته به کیفیت ، میزان پهنای باند ، میزان فشرده‌سازی و … مراحل مختلفی را طی می‌کند . مراحلی که در بالا مطالعه کردید همگی فرایند کدک G711 a law می‌باشد . در جدول ذیل می‌توانید لیستی از کدک‌های پرکاربرد همراه با میزان پهنای باند و نمره‌ی MOS ( نمره‌ای که به میزان کیفیت صدای انتقالی داده می‌شود . ) را مشاهده کنید .

MOS BW Codec
4.1 64Kbps G711
4.2 64Kbps G722 ( HD Codec )
4.1 15.2Kbps ILBC
3.92 8Kbps G729
3.85 32Kbps G726
3.7 8Kbps G729a
3.61 16Kbps G728

همانطور که مشاهده می‌کنید کدک‌های مختلف کیفیت صدا و پهنای باند مختلفی دارند ، بعضی از آن‌ها به خاطر سیستم فشرده‌سازی که دارند ، از پهنای باند کمتری استفاده می‌کنند و کیفیت صدای پایین‌تری نیز دارند . برخی دیگر که کیفیت صدای بسیار مناسبی دارند ( مانند G722 که به کدک HD نیز معروف است  . ) پهنای باند زیادی مصرف می‌کنند . بنابراین شما به عنوان یک مدیر سیستم‌های تلفنی یا مدیر شبکه باید بسته به سناریوی خود Codec مناسب برای سیستم تلفنی خود را انتخاب کنید . مثلا اگر قرار است تماس شما برای برقراری ارتباط شعبات ار یک لینک WAN محدود عبور کند باید از کدکی با پهنای باند کم استفاده کنید و اگر قرار است تماس شما صرفا داخل سازمان یا روش شبکه LAN برقرار شود می‌توانید از کدک‌های HD نیز استفاده کنید . البته باید راه اندازی VOIP توجه داشته باشید که تمامی تجهیزاتی که در سناریوی خود استفاده می‌کنید باید کدک مورد نظر شما را پشتیبانی کنند .

مطالب مرتبط با قسمت دوم آموزش راه اندازی VOIP سیسکو در همین نقطه به پایان می‌رسد ، در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در مورد مطالب فوق می‌توانید از طریق فیلد دیگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .

  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام . با مبحثی دیگر از مجموعه مقالات آموزش پیاده سازی VOIP با سیستم تلفنی ایزابل در خدمت شما عزیزان هستیم . در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزش VOIP فیجیکا می‌خواهیم تنظیمات و انواع Trunk در ایزابل را مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه باشید .

کاربرد ترانک در ایزابل چیست ؟

به طور کلی برای مفهوم ترانک در مباحث مختلف شبکه می‌توان تعاریف متفاوتی را مطرح نمود ، مثلا در مباحث زیرساختی شبکه از ترانک به عنوان مسیری برای عبور ترافیک تمامی شبکه یا VLanها یاد می‌شود اما اگر بخواهیم مفهوم و کاربرد راه اندازی VOIP در ایزابل را به صورت خیلی ساده مطرح کنیم ، می‌توانیم بگوییم ترانک‌ها مسیر‌هایی هستند که از آن‌ها برای برقرای ارتباط سیستم تلفنی با گیتوی‌ها ، مراکز تلفنی دیگر ، مراکز مخابراتی و … استفاده می‌کنیم . پس می‌توان گفت اگر می‌خواهیم تماس‌های ورودی یا خروجی مرکز تلفن خود را تنظیم کنیم ، ساخت ترانک در ایزابل از اولین اقدامات برای اجرای این سناریو می‌باشد .

آشنایی با انواع ترانک در ایزابل :

برای این که انواع Trunk در ایزابل را معرفی کنیم بهتر است نگاهی به تنظیمات این مبحث انداخته و برخی بخش‌ها را بررسی کنیم .

Trunk در issabel

ترانک در ایزابل

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید ، برای برقراری ارتباط مرکز تلفن ایزابل با تجهیزات و ادوات مختلف می‌توانیم از انواع مختلف ترانک‌ها استفاده کنیم که در ادامه به طور خلاصه کاربرد هر یک را معرفی می‌کنیم .

  • SIP Trunk : این نوع یکی از متداول‌ترین نوع ترانک‌ها می‌باشد که می‌توانیم از آن برای برقراری ارتباط با انواع تجهیزات دیگر ، مانند گیتوی‌ها ، مراکز تلفنی دیگر مانند سیسکو  ، تجهیزات مخابرات و … استفاده کنیم که در مقالات بعدی نیز بیشتر با آن سروکار خواهیم داشت .
  • DAHDI Trunk : از این نوع ترانک زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهیم از کارت‌های تلفن مثل کارت FXO برای برقراری ارتباط استفاده کنیم .
  • IAX2 Trunk : به طور کلی پروتکل IAX ، پروتکل اختصاصی سیستم تلفنی Asterisk می‌باشد ، به همین دلیل معمولا از این نوع ترانک بین دو مرکز تلفن تحت استریسک استفاده می‌شود .
  • EMUM Trunk : این مدل از Trunkها در ایران کاربرد زیادی ندارند ، اما به طور کلی می‌توان گفت عملکرد این نوع ترانک شباهت زیادی به سرور‌های DNS در شبکه‌های کامپیوتری دارد .
  • DUNDI Trunk : این مدل از ترانک‌ها نیز عملکردی مانند مدل EMUM داشته و کاربرد‌های خاص خود را دارد .
  • Custom Trunk : در این مدل ترانک می‌توانیم تمامی تنظیمات ترانک را به صورتی Custom متناسب با سناریوی خود ایجاد نموده و ارتباط مراکز تلفنی را برقرار کنیم .

آشنایی مقدماتی با تنظیمات SIP TRUNK :

همانطور که گفته شد ، ترانک نوع سیپ یکی از پرکاربرد‌ترین نوع Trunk در ایزابل می‌باشد که ما عموما از آن برای برقراری ارتباط سیستم تلفنی خود استفاده می‌کنیم . تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید فیلد‌های تنظیمات این نوع ترانک می‌باشد که در این مقاله آموزشی چند فیلد مهم آن را صرفا معرفی می‌کنیم .

ترانک در issabel

  • Trunk Name : در این فیلد باید یک نام برای ترانک خود وارد کنید .
  • Dialed Number Manipulation Rules : در این بخش می‌توانید تنظیماتی را برای ایجاد الگوی تماس و دستکاری شماره اعمال کنید که در مقالات بعدی با آن بیشتر آشنا خواهید شد .
  • Peer Details : این فیلد مهم‌ترین بخش راه اندازی ویپ تنظیمات می‌باشد که باید در آن اطلاعات و تنظیمات ترانک برای برقراری ارتباط با طرف مقابل خود را وارد کنید . تنظیمات این فیلد متناسب با سناریوی شما متغییر خواهد بود اما به طور کلی پارامتر‌هایی مانند Host که IP طرف مقابل را تعیین می‌کند و یا Port که پورت مورد نظر را تعیین می‌کند در آن وجود خواهد داشت . ( نحوه تنظیم این فیلد را در مقالات بعدی که سناریو‌های مختلف را معرفی می‌کنیم ، بررسی خواهیم کرد . )

مطالب مرتبط با این قسمت از مقالات آموزش پیاده سازی ویپ با ایزابل در همین نقطه به پایان می‌رسد . در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوال می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .

  • حسن خادمی