فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

  • ۰
  • ۰

PVDM چیست ؟

آشنایی با کارت های PVDM و نسل‌های مختلف آن

به سومین قسمت از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی ویپ سیسکو خوش‌ آمدید . در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزشی وبسایت Figika می‌خواهیم پس جواب دادن به سوال ” PVDM چیست ؟ ” نسل‌های مختلف آن را بررسی کرده و برخی نکات مهم در مورد این قطعه پرکاربرد را مطرح کنیم . با ما همراه باشید .

PVDM چیست و چه کاربردی دارد ؟

اگر کمی با مفاهیم شبکه و تجهیزات آن آشنایی داشته باشید حتما نام روتر‌های سیسکو را بار‌ها و بار‌ها شنیده‌اید ، ” تجهیزاتی قدرتمند و پرکاربرد که از آن‌ها برای مسیریابی و هدایت بسته‌های دیتا در شبکه استفاده می‌شود . ” ، همانطور که از این تعریف ساده پیداست یکی از مهم‌ترین وظایفی که روتر‌های سیسکو انجام می‌دهند عمل مسیریابی بسته‌های دیتا می‌باشد . اما روتر‌های سیسکو کاربرد‌های دیگری نیز دارند که یکی از آن‌ها استفاده از روتر سیسکو به عنوان PBX یا یک مرکز تلفن می‌باشد ، در واقع شما می‌توانید از برخی روتر‌های سیسکو به عنوان یک مرکز تلفن یا یکی Voice Gateway نیز استفاده کنید ، اما نکته بسیار مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که زمانی که شما یک روتر سیسکو تهیه می‌کنید ، منابع سخت‌افزاری آن صرفا برای عمل مسیریابی و هدایت بسته‌های دیتا در نظر گرفته شده و برای این که روتر‌ها بتوانند عمل نمونه برداری ، فشرده‌سازی صدا و … که در مقاله ” آشنایی با کدک‌های صوتی ” در مورد آن‌ها صحبت کردیم را انجام دهند ، احتیاج به چیپ‌های DSP یا Digital Signal processor ها دارند که این چیپ‌ها روی کارت‌های PVDM سوار هستند . نمونه‌ای از کارت‌های PVDM شباهت بسیار زیادی به مموری‌ها دارند را می‌توانید در تصویر ذیل مشاهده کنید .

آشنایی با PVDM

حال که پاسخ سوال PVDM چیست ؟ را متوجه شدید باید بدانید که در صورتی که روی روتر از کارت‌ها یا ماژول‌های FXS ، FXO و … بدون PVDM استفاده کنیم این ماژول‌ها کار نخواهند کرد ، چرا که وظیفه پردازش سیگنال‌ها همه به عهده PVDM بوده و این ماژول‌ها نمی‌توانند صوت را پردازش کنند .

بنابراین اگر روتر سیسکو دارد و می‌خواهید از آن به عنوان مرکز تلفن استفاده کنید باید در قدم اول یک PVDM مناسب برای روتر تهیه کرده و آن را روی روتر خود قرار دهید . برای این کار کافیست در روتر را مانند تصویر ذیل باز نمونه و کارت را در اسلات‌های مربوطه قرار دهید . به یاد داشته باشید که این کارت‌ها شباهت زیادی به مموری دارند و اسلات PVDM را با مموری روتر اشتباه نگیرید .

نکته : در نظر داشته باشید که برخی روتر‌های جدید‌تر سیسکو (ISR G2 به بعد ) برای این که بتوانند در زمینه سیستم‌های تلفنی فعالیت کنند به لایسنس UC احتیاج دارند . بنابراین قبل از تهیه تجهیزات حتما برای براورد هزینه در سایت رسمی سیسکو در مورد روتر خود جست و جو کنید .

معرفی PVDM

نحوه جا زدن PVDM

آشنایی با انواع نسل های مختلف PVDM :

برای این که کارت PVDM مناسب را برای روتر خود تهیه کنید باید بدانید که کارت‌های PVDM دارای نسل‌های مختلفی هستند که عبارت است از :

  • PVDM 2 : برای روتر‌های سری ISR
  • PVDM 3 : برای روتر‌های سری ISR G2
  • PVDM 4 : برای روتر‌های جدید‌تر سیسکو مثل سری ۴۰۰۰

از طرفی کارت‌های PVDM ظرفیت‌های مختلفی نیز دارند که عبارت است از : برای PVDM نسل ۲ : ۸ – ۱۶ – ۳۲ – ۶۴ و برای PVDM نسل ۳ : ۱۶ – ۳۲ – ۶۴ – ۱۲۸ – ۱۹۲ – ۲۵۶ که در نامگذاری آن‌ها در ابتدا عدد نسل و سپس ظرفیت آن‌ها آورده می‌شود . مثلا PVDM 2 – 16 یا PVDM 3 – 256

اما منظور از ظرفیت PVDMها چیست ؟ عدد ظرفیت یا عدد دوم در نامگذاری PVDM نشان دهنده تعداد تماس‌هایی است که این کارت PVDM با کدک G711 می‌تواند به صورت همزمان پشتیبانی کند . همانطور که در مقاله ” کدک‌های صوتی ” گفته شد ، کدک G711 کدکی بدون فشرده‌سازی و با کیفیت بالا می‌باشد که به پهنای باند نسبتا بیشتری پیاده سازی ویپ احتیاج دارد و اگر شما بخواهید در سناریوی خود به هر دلیلی از کدک‌های فشرده کننده مانند ILBC استفاده کنید باید بدانید که این کدک‌ها منابع بیشتری از PVDM شما مصرف می‌کنند . مثلا اگر در سناریو شما قرار است به دلیل استفاده از لینک WAN برای برقراری تماس صوتی ، از کدک‌هایی مانند ILBC استفاده کنید که به دلیل فشرده‌سازی پهنای باند کمتری احتیاج دارند ، باید ظرفیت کارت PVDM خود را بالا‌تر تهیه کنید . محاسبه PVDM لازم برای کدک‌های مختلف در سایت رسمی Cisco امکانپذیر می‌باشد .

اما چند سوال ساده که اطلاعت زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد :

  1. شما گفتید که DSP ها وظیفه پردازش تماس ، نمونه‌گیری ، فشرده سازی و … را به عهده دارند ، پس با این احتساب زمانی که تماس از روتر من خارج نشده و صرفا تلفن‌های داخلی متصل شده به روتر بخواهند با یکدیگر صحبت کنند تبدیل صوتی صورت نگرفته و به PVDM احتیاج ندارم درست است ؟ بله کاملا درست است .
  2. روتر ISR من سوخت و یک روتر ISR G2 خریداری کردم ، آیا می‌توانم PVDM نسل دو روتر قبلی را به روتر‌ نسل ISR G2 متصل کنم ؟ بله ، این کار توسط PVDM Adapterها امکانپذیر می‌باشد .
  3. آیا امکان دارد PVDMهای ۲ سالم مانده از روتر ISR خود را به کمک PVDM Adapter به صورت همزمان با PVDM نسل ۳ روی روتر ISR G2 قرار دهم ؟ خیر ، روی یک بورد تمامی PVDMها باید از یک نسل باشند در غیر این صورت درست کار نمی‌کنند .

مطالب مرتبط با این مقاله آموزشی در همین نقطه به پایان می‌رسد ، در قسمت بعدی با یکی دیگر از مطالب جذاب دنیای VOIP سیسکو در خدمت شما خواهیم بود .

نظرات (۱)

  • تبلیغات رایگان
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی