فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلام بر همه‌ی دوستان و علاقه‌مندان به دنیای شبکه و VOIP ، با اولین قسمت از مجموعه مقالات آموزشی ویپ سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان مقاله پیداست در اولین قسمت از مجموعه بلاگ Cisco Collaboration وبسایت Figika می‌خواهیم مانند بسیاری ( Figika ) از دوره‌های آموزشی دیگر ، به بررسی مفاهیم و مقدمات اولیه ورود به دنیای ویپ Cisco یا شاید بهتر است بگوییم  ورود به دنیای VOIP را مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه باشید .

مفاهیم اولیه VOIP :

همانطور که گفته شد در این مقاله  آموزشی می‌خواهیم مقدمات و نکاتی که باید برای ورود به دنیای جذاب VOIP سیسکو بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس در مقالاتی که در آینده منتشر می‌کنیم به مباحث پیچیده و زیبای دنیای Cisco Collaboration خواهیم پرداخت و از راه اندازی VOIP با یک سیستم ساده‌ی CME تا پیاده‌سازی سرویس‌های پیچیده‌تری مثل CUCM ، UCCX و … را با هم پشت سر خواهیم گذاشت .

آشنایی با مقدمات اولیه VOIP : سیگنالینگ خطوط آنالوگ

از جمله اولین مطالب و مفاهیمی که باید برای ورود به دنیای ویپ با آن آشنایی داشته باشید ، شناخت سیگنالینگ خطوط آنالوگ می‌باشد . همانطور که می‌دانید تلفن‌های آنالوگ از یک زوج سیم برای برقراری ارتباط شما تا مخابرات استفاده می‌کنند که نام یکی از این دو رشته Ground یا قطب مثبت و نام دیگری دیگری باطری یا قطب منفی می‌باشد . اما انواع سیگنالینگ خطوط آنالوگ :

Loop Start : لوپ استارت یکی از سیگنالینگ‌های خطوط آنالوگ می‌باشد ، یکی از رایج‌ترین مشکلات در این نوع سیگنالینگ مشکل خط رو خط شدن تماس یا Glare است .

Ground Start : دومین سیگنالینگ خطوط آنالوگ ، سیگنالینگ Ground Start می‌باشد . نحوه عملکرد این نوع Signaling از تلفن‌های سکه‌ای یا پولی قدیمی الگوبرداری شده است که تا زمانی که شما سکه‌ی خود را درون تلفن نمی‌انداختید صدای بوق تلفن پخش نمی‌شد .

آشنایی با مقدمات اولیه ویپ : Signaling خطوط دیجیتال

شاید بهتر باشید قبل از معرفی سیگنالینگ خطوط دیجیتال ، خیلی کوتاه خود خطوط دیجیتال را معرفی کنیم ، امروزه در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات که تعداد خطوط زیادی برای برقراری تماس احتیاج دارند از راهکار‌هایی غیر از خطوط آنالوگ استفاده می‌شود . یکی از این راهکار‌ها استفاده از خطوط دیجیتال می‌باشد . این خطوط به ما این امکان را می‌دهند تا با استفاده از تجهیزات خاص ، مانند مودم‌ها و … بتوانیم تعداد زیادی تماس ( راه اندازی ویپ ) را تنها از طریق یک زوج سیم برقرار کنیم . خطوط دیجیتال در کشور‌هایی مانند آمریکا و ژاپن در قالب خطوط T1 و کشور‌های اروپایی و ایران در قالب خطوط دیجیتال E1 توسط مخابرات‌ها ارائه می‌شوند . از جمله تفاوت مهم این دو نوع خط دیجیتال می‌توان به تعداد کانل‌های صوتی آن‌ها اشاره کرد که خطوط T1 دارای ۲۴ کانال صوتی و خطوط E1 دارای ۳۲ کانال صوتی می‌باشند . اما سیگنالینگ خطوط دیجیتال عبارت‌اند از :

سیگنالینگ CAS مخفف عبارت Channel Associated Signaling

سیگنالینگ CCS مخفف عبارت Common Channel Signalling 

در مورد نحوه عملکرد این دو نوع سیگنالینگ در جلسات بعدی صحبت خواهیم کرد .

 

آشنایی با مفاهیم اولیه VOIP : لیست واژگان

در ادامه مقاله به بررسی چند کلمه و واژه تخصصی دنیای ویپ خواهیم پرداخت :

  • Local Loop : به طور خلاصه به لینک بین مشتری و مرکز مخابرات Local Loop گفته می‌شود .
  • Trunk : ساده‌ترین تعریفی که می‌تواند در مورد ترانک مطرح کرد این است که به لینک بین سویچ‌ها ترانک گفته می‌شود . ( در مقالات بعدی با این مفهوم بیشتر آشنا خواهید شد . )
  • Private Switch : منظور از این واژه یک سوییچ خصوصی برای شبیه‌سازی یا راه‌اندازی یک PSTN کوچک در یک سازمان می‌باشد تا دیگر برای تماس‌های داخلی سازمان نیاز به استفاده از بستر مخابرات و پرداخت هزینه نباشد .
  • تلفن دیجیتال : نوع نسبتا پیشرفته‌تر تلفن‌های معمولی می‌باشند که عموما به PBXها متصل می‌شوند . این تلفن‌ها صدا را در قالب کد‌های صفر و یک جا به جا می‌کنند و بر خلاف تلفن‌های آنالوگ ، از دو زوج سیم برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند .
  • کدک صوتی : در مورد این مفهوم در قسمت بعدی به طور کامل صحبت خواهیم کرد اما به طور خلاصه می‌توان گفت به فرایند تبدیل صدا یا موج آنالوگ ( راه اندازی VOIP ) به کد‌های دیجیتال کدک صوتی گفته می‌شود .

مطالب مرتبط با این مبحث آموزشی در همین نقطه به پایان می‌رسد ، در قسمت‌های بعدی مجموعه مقالات آموزش راه اندازی VOIP با راهکارهای سیسکو ، به بررسی ادامه مطالب مرتبط با Cisco Collaboration خواهیم پرداخت . تا قسمت بعدی مقالات ، خدانگهدار .

  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام . با دومین قسمت از سری مقالات آموزش راه اندازی ویپ با مرکز تلفن پرطرفدار FreePBX در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان مقاله پیداست ، در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزشی VOIP می‌خواهیم به بررسی انواع Extension‌ها یا انواع داخلی در FreePBX بپردازیم . با ما همراه باشید .

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی پیاده سازی ویپ با FreePBX این است که ما راه اندازی ویپ ) می‌توانیم از انواع مختلف پروتکل‌ها برای ساخت داخلی در آن استفاده کنیم . این پروتکل‌ها عبارت‌اند از  :

  • SIP
  • PJSIP
  • IAX
  • DAHDI

که در ادامه مقاله هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد .

ساخت داخلی با پروتکل SIP در FreePBX :

یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌هایی که می‌توانیم با استفاده از آن Extension یا داخلی در FreePBX ایجاد کنیم پروتکل SIP می‌باشد . برخی نکات کاربردی و مفیدی که بهتر است در مورد پروتکل SIP بدانید عبارت است از :

  • پروتکل SIP یک پروتکل سیگنالینگ در دنیای VOIP می‌باشد که ما می‌توانیم آن را با RTP همراه کرده و به این شکل یک ارتباط راه اندازی VOIP ) مالتی‌مدیا ایجاد کنیم . یا به عبارتی می‌توان گفت زمانی که شما با همکارتان تماس می‌گیرید مراحل زنگ خوردن تلفن توسط پروتکل SIP انجام شده و پس از برداشتن تلفن توسط همکارتان ، صدای شما توسط پروتکل RTP منتقل می‌شود .
  • بسیاری از IP Phoneهایی که امروزه تولید می‌شوند از پروتکل SIP استفاده می‌کنند که همین امر باعث می‌شود پروتکل SIP کاربرد بیشتری نسبت به دیگر پروتکل‌های مورد استفاده برای ساخت داخلی در مرکز تلفن داشه باشد . شما می‌توانید با ساخت داخلی SIP بسیاری از تلفن‌های IP و Soft Phoneها را روی سیستم تلفنی سازمان خود رجیستر کنید .
  • پروتکل SIP به صورت مستقل عمل می‌کند ، بنابراین می‌توانید در لایه انتقال از UDP و یا TCP و برای رمزنگاری آن از TLS استفاده نمایید .

آشنایی با SIP - آموزش FreePBX

ساخت داخلی با پروتکل PJSIP در FreePBX :

پروتکل PJSIP یک کتابخانه Open Source استاندارد برای ارتباطات بر پایه Protocolهای خدمات ویپ ) استاندارد مانند :  STUN ، DSP ، TURN ، SIP و RTP می‌باشد . یا به عبارتی PJSIP یک اجرایی سبک‌تر از پروتکل SIP می‌باشد که قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهد . برای استفاده از PJSIP در FreePBX باید چند نکته را به یاد داشته باشد  :

  1. این پروتکل در Asterisk ورژن ۱۲ به بالا موجود می‌باشد .
  2. به دلیل کاربردی‌تر بودن و سبک‌تر بودن این پروتکل نسبت به SIP ، در سیستم تلفنی FreePBX به صورت پیش‌‌فرض پورت SIP برابر با ۵۱۶۰ و پورت PJSIP برابر با ۵۰۶۰ می‌باشد . ( بنابراین زمانی که می‌خواهید تلفن‌های خود را با SIP رجیستر کنید باید پورت پیشفرض را تغییر دهید . )
  3. برخی از تلفن‌های IP که از داخلی نوع SIP برای برقراری ارتباط آن‌ها استفاده می‌کنیم ( مانند تلفن‌های سیسکو که با تغییر فریمور روی مراکز تلفنی SIP ساپورت رجیستر می‌کنیم . ) هنگام استفاده از پروتکل PJSIP دچار اختلالاتی می‌شوند که در این مواقع بهتر است از همان پروتکل SIP برای برقراری ارتباط این تلفن‌ها استفاده کنیم .

ساخت داخلی با پروتکل IAX در FreePBX :

IAX یک پروتکل بومی Asterisk می‌باشد که در حال حاضر تعداد کمی از تلفن‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند . یکی از ویژگی‌های جالب این پروتکل این است که سیگنالینگ و مدیا هر دو توسط این پروتکل حمل می‌شوند ، در حالی که همانطور که در ابتدای مقاله هم دیدیم ، عموما جریان سیگنالینگ و انتقال مدیا در سایر پروتکل‌ها از یکدیگر جدا می‌باشد . این ویژگی در پروتکل IAX باعث می‌شود که ما مطمئن باشیم که هر زمان که سیگنالینگ تماس به درستی ارسال شود ، انتقال خدمات VOIP ) مدیا نیز به درستی صورت می‌گیرد .

آشنایی با IAX - آموزش FreePBX

استفاده از DAHDI در مرکز تلفن FreePBX :

به طور کلی زمانی از داخلی نوع DAHDI استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم با استفاده از کارت‌هایی Figika ) که روی مرکز تلفن خود قرار داده‌ایم با خطوط E1 ، تلفن‌های آنالوگ و … ارتباط برقرار کنیم . نحوه ساخت این نوع داخلی و استفاده از کارت‌ها برای برقراری ارتباطات را در قسمت‌های بعدی سری مقالات آموزش VOIP مورد بررسی قرار خواهیم داد .

آشنایی با DAHDI - آموزش FreePBX

مطالب مرتبط با این بحث آموزشی در همین نقطه به پایان می‌رسد . در قسمت‌های بعدی بلاگ آموزش راه اندازی VOIP با FreePBX به یکی دیگر از مباحث جذاب دنیای VOIP خواهیم پرداخت . در صورتی که در مورد هر یک از مطالب مطرح شده در این مقاله سوال یا ابهامی داشتید می‌توانید از طریق فیلد دیگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .

  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام . با اولین قسمت از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی VOIP با مرکز تلفنی FreePBX در خدمت  ( Figika ) شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان مقاله پیداست در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزش ویپ می‌خواهیم نحوه نصب مرکز تلفن FreePBX را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه باشید .

مراحل راه اندازی اولیه و نصب مرکز تلفن FREEPBX :

در قدم اول باید فایل مورد نیاز برای  نصب مرکز تلفن FreePBX را دانلود کنید . برای دانلود آخرین نسخه این سیستم تلفنی می‌توانید به این لینک مراجعه کنید .

در قدم دوم باید فایل نصب را در اختیار سیستم مورد نظر خود قرار دهید . اگر از نرم‌افزار‌های مجازی سازی مانند VMware استفاده می‌کنید کافیست فایل ISO دانلود شده را به صورت مستقیم به نرم‌افزار معرفی کرده و مراحل نصب را آغاز کنید . اما اگر می‌خواهید مرکز تلفن را روی یک سیستم مستقل نصب کنید باید فایل را به صورت  Bootable از طریق DVD و یا USB در اختیار سیستم مورد نظر خود قرار دهید .

و اما مراحل نصب مرکز تلفن FreePBX ، پس از روشن شدن سیستم و بوت شدن باید مراحل ذیل را برای نصب FreePBX طی کنید .

نکته : بهتر است جهت فعالسازی و راه‌اندازی درست مرکز تلفن اتصال سیستم مورد نظر ( خدمات VOIP ) با اینترنت را برقرار کنید .

در اولین مرحله پس از روشن کردن سیستم با صفحه ذیل رو به رو خواهید شد . در این مرحله از شما خواسته می‌شود  تا ورژن مورد نیاز خود برای نصب مرکز تلفن را انتخاب کنید که معمولا بالا‌ترین ورژن را انتخاب می‌کنیم . بنابر‌این در بالا‌ترین ورژن ، عبارت Full Install را انتخاب می‌کنیم . ( دیگر گزینه‌هایی که برای شروع مراحل نصب مشاهده می‌کنید مربوط به پارتیشن‌بندی و RAID می‌باشد که برای تنظیم آن‌ها باید با مباحث Storage آشنایی داشته باشید که در این مورد در مقاله‌ی آموزشی دیگری صحبت خواهیم کرد . )

مراحل نصب FreePBX

در این قسمت از مراحل نصب باید تنظیمات کارت شبکه ( پیاده سازی VOIP ) را انجام دهیم بنابراین متناسب با زیرساخت شبکه خود این بخش از مراحل نصب FreePBX را به دقت تنظیم کنید . ( معمولا برای بهبود عملکرد سیستم و جلوگیری از مشکلات احتمالی تنظیم IP را به صورت Manual انجام می‌دهیم . )

 

چگونگی نصب FreePBX

در قدم بعدی باید منطقه زمانی خود را انتخاب کنیم . پیشنهاد می‌شود که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و عملکرد درست ( پیاده سازی VOIP ) سیستم برای ارائه گزارشات و … منطقه زمانی مرکز تلفن را به درستی تنظیم کنید .

 

آشنایی با مراحل نصب FreePBX

در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود  یک رمز عبور برای کاربر Root انتخاب کنید . ( این کاربر بالا‌ترین سطح دسترسی در مرکز تلفن شما را خواهد داشت بنابراین از یک پسورد قوی استفاده کنید . )

 

آموزش نصب و راه اندازی FreePBX

پس از طی کردن مراحل فوق ( راه اندازی ویپ ) ، نصب FreePBX آغاز می‌شود .

 

راه اندازی FreePBX

نصب و راه اندازی FreePBX

پس از اتمام مراحل نصب و ریستارت سیستم باید با صفحه ذیل رو به رو شوید . نمایش صفحه زیر به این معناست که نصب FreePBX به درستی  به اتمام رسیده و شما با موفقیت مراحل راه اندازی این مرکز تلفن پرطرفدار را پشت سر گذاشته‌اید .

 

آموزش نصب FreePBX

حال برای اتصال به پنل تحت وب مرکز تلفن خود باید IP سیستم تلفنی را  داخل مرورگر کامپیوتر خود وارد کنید تا مراحل فعالسازی مرکز تلفن FreePBX برای شما نمایش داده شود . برای فعالسازی این مرکز تلفن کافیست به تمامی سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود پاسخ دهید . این سوال‌ها شامل اطلاعاتی مانند : ایمیل ، اطلاعات ارتباطی و … خواهد بود .

مطالب مرتبط با مقاله آموزش نصب FreePBX در همینجا به پایان می‌رسد . در قسمت‌های بعدی مجموعه مقالات آموزش ( راه اندازی VOIP ) با FreePBX به نحوه تنظیم و فعالسازی قابلیت‌های جذاب این مرکز تلفن خواهیم پرداخت . در صورتی که در مورد هر یک از مطالب مطرح شده در این مقاله آموزشی ابهام یا مشکلی داشتید ، می‌توانید ( راه اندازی VOIP ) از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان گروه Figika در ارتباط باشید .

  • حسن خادمی