فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

راه اندازی VOIP

راه اندازی VOIP

تکنولوژی VOIP و یا برقراری ارتباط صوتی در بستر شبکه چند سالی است که در ایران رواج پیدا کرده و در واقع برقراری ارتباط صوتی از طریق رسانه ای دیجیتال می باشد.

برای این کار نخست باید توسط دستگاه های مبدل صوت شما تبدیل به داده دیجیتال شود، این داده ها راه اندازی VOIP ) سریع تر و امن تر منتقل می شوند و همین طور برای کامپیوتر نیز تبادل آن ها به مراتب آسان تر است.

https://backority.ir/images/795651.jpg

در این روش شما می توانید یک شرکت را با استفاده از این امکان به صورت کامل شبکه کنید، در واقع نیازی به ادغام شبکه و تلفن های مبتنی بر خطوط مخابرات نیست.

اگر ترجیح می دهید این کار را در شرکت و یا کسب و کار خود برای ارتباط آسان تر اعضا انجام دهید بهتر ( راه اندازی ویپ ) است آن را به شرکت معتبری بسپارید.

این تکنولوژی مزایای زیادی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به: هزینه کم، استفاده کاملا بهینه از پهنای باند خریداری شده، تغییر کیفیت مکالمه وابسته به هزینه ای که شما مد نظر دارید و استفاده از سرویس های بروز اشاره کرد.

  https://backority.ir/images/548012.jpg

چرا از VOIP استفاده کنیم؟

استفاده از VOIP مزایای زیادی دارد که به تعدادی از آن ها در بالا اشاره کردیم، شما می توانید تماس ها و کنفرانس های صوتی و تصویری را در این بستر ایجاد کنید و امکان اضافه کردن کاربر در این نو ارتباط بسیار آسان است، کاربران در شبکه اینترنت می توانند با هر نقطه ای از دنیا تماس برقرار کرده و در نتیجه هزینه تماس های بین المللی به مراتب کم تر از قبل خواهد شد.

بخصوص برای تجارت هایی که قصد فعالیت های بین المللی را دارند، استفاده از این سرویس به مراتب بیش از پیش توصیه می گردد.

دریافت پیام ها و یا همان ایمیل های صوتی نیز در شبکه VOIP وجود دارد.

راه اندازی اولیه آن نیازمند تهیه سخت افزار های لازم و همین طور  اتصال به شبکه دارد که از عهده افراد نا آشنا به این ( figika ) فن بر نمی آید، تکنسین ها می توانند در اسرع وقت این شبکه را در محل مورد نظر شما پیاده سازی کنند.

  https://backority.ir/images/130803.jpg

امکانات تکنولوژی VOIP

امکان ضبط تمامی مکالمه ها نیز به آسانی در این شبکه وجود دارد، برای مدیران شرکت ها و تجارت های بزرگ و کوچک که می خواهند اطلاعات مورد نیاز خود را پس از مدتی بر اساس بررسی ریکاوری تماس ها بدست آورند.

فکس نیز ارتباط دیگری است که می توانید بر پایه VOIP از آن استفاده کنید و همین قدر بگوییم که هزینه های چاپ و کاغذ ( figika ) با این روش به مراتب پایین تر از چیزی خواهد شد که انتظارش را دارید.

سافت فون ها یا تلفن های نرم افزاری برای کسانی در این شبکه استفاده می شود که می خواهد خارج از سازمان تماس برقرار کنند.

ویژگی پشت خط نگه داشتن ( فیجیکا ) مخاطب در صورت اشغال بودن نیز در این شبکه وجود دارد و یکی دیگر از امکانات جالب VOIP می باشد.

پیکربندی این شبکه برای سازمان های کوچک و بزرگ متفاوت و با هزینه های ایده آل تر انجام می گردد.

  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام . با یکی دیگر از مقالات آشنایی با تجهیزات پسیو شبکه در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان مقاله پیداست در این قسمت از سری مقالات آموزشی فیجیکا می‌خواهیم پس از پاسخ ( figika ) به سوال ” ترانک چیست ؟ ” مزایا و قابلیت‌های آن را مورد بررسی قرار داده و با ادوات آن آشنا شویم . با ما همراه باشید .

ترانک چیست ؟

به طور ساده و خلاصه می‌توان گفت ترانک ها ، کانال‌هایی هستند که از آن‌ها برای عبور کابل و نصب اتصالات گوناگون استفاده می‌کنیم . در بسیاری از پروژه‌های گوناگون هنگامی که زیرساخت درونی لازم برای ارائه یک سرویس خاص مثلا پیاده سازی شبکه ، سیستم تلفن ، سیستم برق اضطراری و …. در یک سازمان تعبیه نشده باشد ناچاریم در قدم اول ، زیرساخت مورد نظر خود را به شکل‌های مختلف آماده کنیم تا بتوانیم تجهیزات و ادوات مورد نیاز خود را درون سازمان راه‌اندازی کنیم . به عنوان مثال فرض کنید در یک شرکت می‌خواهیم سیستم VOIP یا تلفن تحت شبکه را پیاده‌سازی کنیم . در صورتی که زیرساخت استاندارد لازم برای ارائه این سرویس در سازمان مورد ( راه اندازی شبکه ) نظر ما وجود نداشته باشد مجبوریم در قدم اول ، اقدام به بسترسازی شبکه و آماده‌سازی زیرساخت کنیم . حال برای اماده‌سازی این بستر ، دو راه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم .

  1. بسترسازی داخل کار :
    طبیعتا این گزینه یکی از سخت‌ترین و پر‌هزینه‌ترین انتخاب‌ها خواهد بود چرا که باید مسیر‌ عبور کابل‌ها و اتصالات داخل بستر ساختمان آماده شده و پس از بسترسازی مجددا خرابی‌های ایجاد شده را باز‌سازی کنیم .
  2. بسترسازی روی کار :
    این نوع از بسترسازی نسبت به حالت داخل کار بسیار متداول‌تر می‌باشد . چرا که : خرابی به وجود نمی‌آورد ، زمان کمتری می‌گیرد و هزینه پایین‌تری دارد . بسترسازی داخل کار به شکل‌های مختلفی قابل انجام است که متداول‌ترین نوع آن برای محیط‌های اداری استفاده از داکت یا ترانک می‌باشد . در ادامه به بررسی تفاوت این دو مورد می‌پردازیم .

تفاوت داکت و ترانک چیست ؟

از نظر مفهومی داکت و ترانک شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند و هر دو کانال‌هایی برای ( فیجیکا ) بسترسازی به حساب می‌آیند . اما تفاوت‌هایی در شکل ظاهری ، کیفیت و کاربرد این دو وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم .

  1. مقاومت و استحکام : ترانک به دلیل ضخامت و نوع طراحی ، مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به داکت دارد .
  2. ادوات و اتصالات : ترانک ها دارای ادوات و اتصالات گوناگون مانند زاویه‌ها و درزگیر‌ها و … هستند که از نظر شکل ظاهری کیفیت بسیار بالایی نسبت به داکت‌ها داشته و کارایی بسیار بالا‌تری نیز دارند .
  3. قابلیت نصب اتصالات و تجهیزات : ترانک ها به خاطر نوع طراحی که دارند ، این امکان را به ما می‌دهند تا بتوانیم روی سطح آن‌ها از ادواتی مانند کلید ، پریز ، کیستون تلفن ، کیستون شبکه و … استفاده کنیم .
  4. هزینه : طبیعتا به دلیل کیفیت تجهیزات و ادوات ، هزینه تجهیز و راه‌اندازی ترانک نسبت به داکت بالا‌تر می‌باشد .

ادوات مورد استفاده در ترانک چیست ؟

برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با مفهوم ترانک و ترانکینگ در ادامه برخی از ادوات و اتصالات پرکاربرد ترانک را معرفی می‌کنیم .

درزگیر : از این قطعه برای پر کردن درز بین بدنه‌ها و درب ترانک استفاده می‌شود .

سه‌راهی : برای انشعاب گرفتن از ترانک کاربرد دارد .

پارتیشن یا جدا کننده : از این قطعه برای تقسیم محیط داخل ترانک به دو یا چند بخش استفاده می‌شود . ( به عنوان مثال برای جداسازی برق از شبکه برای جلوگیری از نویز روی بستر شبکه )

مسدود کننده یا اندکپ : برای مسدود کردن انتهای ترانک کاربرد دارد .

زاویه خارجی : برای دور ( راه اندازی شبکه ) ردن سطوح برجسته روی دیوار مانند ستون‌ها کاربرد دارد .

گوشه تخت : برای تغییر مسیر ۹۰ درجه کاربرد دارد .

زاویه داخلی : برای دور ردن سطوح برجسته روی دیوار مانند ستون‌ها کاربرد دارد .

فریم : این قطعه محل قرارگیری قطعاتی مانند پریز ، کیستون و … می‌باشد که در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شود .

قطعات و اتصالات : قطعاتی که می‌توانیم تجهیزات خود را به آن‌ها وصل کنیم ، مانند : پریز ، کلید ، کیستون و ….

قطعاتی که معرفی کردیم تنها برخی از ادوات مختلف ترانک می‌باشد که می‌توانیم از آن‌ها در راه اندازی شبکه ، زیرساخت تلفن ، برق و …. استفاده نماییم .

انتخاب برند مناسب و براورد هزینه :

امروزه ترانک‌ها در انواع مختلف توسط تولیدکنندگان گوناگون تولید می‌شوند که در این میان تولیدکنندگان داخلی نیز اجناس و تجهیزات با کیفیتی را برای پیاده‌سازی زیرساخت‌ها ارائه می‌دهند . بدیهی است که در زمان راه‌اندازی پروژه ، بسته به میزان هزینه‌ای که برای پروژه در نظر گرفته شده است می‌تواند برند‌های گوناگون با کیفیت‌های مختلفی را انتخاب کنید . برای آشنایی بیشتر با میزان هزینه بسترسازی و راه اندازی شبکه ، ویپ ، تلفن و … می‌توانید ( راه اندازی شبکه ) از طریق صفحه درخواست کارشناس با متخصصان Figika در ارتباط باشید .

مطالب مرتبط با بررسی پاسخ سوال ” ترانک چیست ؟ ” و بررسی قطعات آن در همین نقطه به پایان می‌رسد . برای آشنایی بیشتر با قطعات و نحوه کارکرد ، می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان فیجیکا در ارتباط باشید و یا گالری تصاویر وبسایت را برای آشنایی بیشتر با نحوه پیاده‌سازی و اجرا مشاهده کنید .

  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام . با یکی دیگر از سری مقالات ( figika ) آموزش راه اندازی مرکز تلفنی ویپ Issabel در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان مقاله پیداست ، در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزش راه اندازی VOIP ، می‌خواهیم در مورد قابلیت Ring Group در ایزابل صحبت کنیم و نحوه تنظیم این قابلیت کاربردی را مورد بررسی قرار دهیم . با ما همراه باشید .

کاربرد قابلیت RING GROUP در ایزابل چیست ؟

قابلیت Ring Group در مرکز تلفن ایزابل به ما این امکان را می‌دهد تا کاربران مورد نظر خود را در یک گروه خاص قرار دهیم و یک شماره‌ی خاص نیز به آن گروه اختصاص دهیم و سپس هر زمان که با شماره‌ی تعیین شده تماس می‌گیریم ، تمامی تلفن‌های موجود در گروه بر اساس یک استراتژی ( راه اندازی VOIP ) خاص شروع به زنگ خوردن کند . به عنوان مثال می‌توانیم تمامی فروشندگان یک شرکت را عضو یک Ring Group کنیم و یک شماره داخلی به آن گروه اختصاص دهیم و تنظیمات را طوری اعمال کنیم که هر زمان با شماره گروه تماس گرفته شد ، تلفن تمامی کارشناسان گروه شروع به زنگ خورد کند .

نحوه تنظیم قابلیت RING GROUP :

برای تنظیم گروه زنگ یا Ring Group در ایزابل در قدم اول وارد پنل تحت وب مرکز تلفن ایزابل خود می‌شویم و سپس از منوی سمت راست روی PBX Configuration در زیرمجموعه PBX کلیک می‌کنیم تا صفحه تنظیمات مرکز تلفن باز شود . در قدم بعدی باید در صفحه باز شده روی Ring Group کلیک کنیم تا صفحه مورد نظر ما نمایش داده شود . 

 

آشنایی Ring Group در ایزابل

 

در قدم بعدی روی Add Ring Group کلیک می‌کنیم تا فیلد‌های مورد نظر ما ( راه اندازی ویپ ) نمایش داده شود . در ادامه به بررسی برخی فیلد‌های مهم و کاربردی ساخت Ring Group در ایزابل خواهیم پرداخت .

نحوه تنظیم Ring Group در ایزابل

  • Ring-Group Number : شماره‌ی گروه ( شماره‌ای که وقتی به آن زنگ می‌زنیم تلفن‌های گروه شروع به زنگ خوردن می‌کنند . )
  • Group Description : یک توضیح برای گروه خود بنویسید .
  • Ring Strategy : نوع زنگ خوردن داخلی‌ها مثلا :
     Ringall : همه تلفن‌ها زنگ بخورد .
    – Hunt : تلفن‌ها چرخشی زنگ بخورند .
    – First available : اولین تلفن ( راه اندازی ویپ ) در دسترس زنگ بخورد .
  • Extension List : لیست تلفن‌هایی که می‌خواهید عضو گروه باشند . ( هر داخلی در یک خط )
  • Announcement : صدایی که قبل از اتصال به گروه پخش می‌شود .
  • Destination If No Answer : تعیین مقصد تماس در صورتی که هیچ یک از داخلی‌ها تماس را پاسخ نداد .

مطالب مرتبط با این قسمت از مجموعه بلاگ آموزش راه اندازی ویپ در همینجا به پایان می‌رسد . در قسمت بعدی مقالات ، یکی دیگر از مباحث کاربردی که در مراحل نصب و پیاده سازی VOIP از آن استفاده می‌کنیم را مورد بررسی قرار خواهیم داد . در صورتی که در مورد مقاله آموزشی فوق هرگونه سوال یا ابهامی دارید می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان ویپ گروه فیجیکا در ارتباط باشید .

  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام . با یکی FIGIKA ) دیگر از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی مرکز تلفن VOIP با ایزابل در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان مقاله پیداست در این قسمت از مجموعه مقالات آموزشی ایزابل می‌خواهیم به بررسی نحوه تنظیم مسیر خروجی یا Outbound Route بپردازیم . با ما همراه باشید .

تنظیم مسیر خروجی در ISSABEL

برای این که بتوانیم تماس‌های خود را به نقاطی خارج از مرکز تلفن خود هدایت کنیم باید از outbound route ها یا مسیر‌های خروجی استفاده راه اندازی ویپ ) کنیم . به کمک تنظیمات این بخش می‌توانیم تماس‌های مورد نظر خود را به سمت مراکز تلفنی دیگر ، گیتوی‌ها و …. ارسال کنیم .

نکته مهمی که درباره‌ی مسیر‌های خروجی باید بدانید این است که هنگامی که فردی با استفاده از تلفن خود شماره‌ای را شماره گیری می‌کند ، در قدم اول مرکز تلفن تمامی کد‌های عملیاتی و تلفن‌های داخلی را مورد بررسی قرار داده تا تماس را با آن‌ها Match کند . در صورتی که این جست و جو نتیجه‌ای نداشته باشد ، مرکز تلفن ایزابل تلاش می‌کند تا تماس را با مسیر‌هایی که در بخش outbound route ایجاد کرده‌ایم Match کند و تماس را به سمت بیرون ارسال کند .

نحوه تنظیم مسیر خروجی در ایزابل

مانند دیگر سناریو‌هایی که ( راه اندازی VOIP ) در مجموعه مقالات راه اندازی ویپ با ایزابل مورد بررسی قرار داده‌ایم در قدم اول باید وارد پنل تحت وب مرکز تلفن ایزابل خود شوید و سپس مانند تصویر ذیل از بخش PBX Configuration گزینه outbound route را انتخاب کنیم تا صفحه تنظیمات مربوط به مسیر خروجی در ایزابل برای شما نمایش داده شود .

 

پیاده سازی ویپ

 

 

در صفحه باز شده می‌توانی تمامی مسیر‌هایی که راه اندازی ویپ ) قبلا ایجاد کرده‌اید را مشاهده کنید . برای ایجاد یک مسیر خروجی جدید باید روی add route کلیک کرده تا فیلد‌ها مرتبط با ساخت آن نمایش داده شود . در ادامه مانند مقالات آموزشی دیگر به بررسی فیلد‌های مهم و کاربردی این تنظیمات خواهیم پرداخت .

راه اندازی ویپ

 

  • route name : در این فیلد باید ( راه اندازی VOIP ) یک نام برای مسیر خروجی خود وارد کنیم .
  • prepend : مقداری که در این فیلد وارد می‌کنید به شماره‌ای که کاربر شماره گیری کرده است اضافه شده و سپس تماس به سمت مقصد مورد نظر شما ارسال می‌شود .
  • prefix : اگر شماره گرفته شده با الگوی ما Match شود ، مقداری که در این فیلد وارد می‌کنید از شماره‌ای که کاربر شماره گیری کرده است حذف شده و سپس تماس به سمت مقصدی که شما تعیین می‌کنید ارسال می‌شود .
  • match pattern : در این بخش می‌توانید یک الگو برای Match کردن شماره‌ها وارد کنید . برای ساخت الگو باید از کاراکترهای ذیل استفاده کنید : 
    – X : این مقدار به معنای هر عدد در بازه‌ی صفر تا ۹ می‌باشد . 
    – Z : این مقدار به معنای هر عدد در بازه‌ی یک تا ۹ می‌باشد .
    – N : این مقدار به معنای هر عدد در بازه‌ی ۲ نا ۹ می‌باشد .
    – . : نقطه به معنای هر عددی به هر تعدادی می‌باشد .
    – [ ] : به کمک براکت می‌توانید بازه‌ی اعداد را تعیین کنید مثلا اگر این پارامتر را به 
    راه اندازی ویپ ) شکل [۵-۱۲۳] نوشته شده باشد شامل اعداد ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ خواهد بود .
  • caller id : در این بخش می‌توانید مسیر خروجی را برای کاربران خاص در دسترس قرار دهید .
  • Trunk Sequence for Matched Routes : در این بخش باید ترانکی را که قبلا ایجاد نموده‌اید را انتخاب کنید تا تماس پس از بررسی و اعمال تغییرات به سمت آن ارسال شود .

نکته : تنها نکته‌ای که باید در مورد مسیر‌های خروجی بدانید این است که مسیر‌های خروجی به ترتیب مورد بررسی قرار گرفته و تماس به سمت اولین مسیر خروجی که Match شود ارسال می‌شود . این ترتیب در صفحه اصلی بخش تماس خروجی در ایزابل قابل تغییر می‌باشد .

پس از اعماب تنظیمات فوق کافیست با زدن submit و سپس apply config تنظیمات را ذخیره کنید .

مطالب مرتبط با این بلاگ آموزش راه اندازی VOIP با ایزابل نیز در همین نقطه به پایان می‌رسد . در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان گروه فیجیکا در ارتباط باشید .

  • حسن خادمی