فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات

۴ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

معرفی راهکارهای UNIFIED COMMUNICATION ارائه شده توسط CISCO

سلام به قسمت ششم از مجموعه بلاگ آموزش پیاده سازی و راه اندازی ویپ با راهکارها و محصولات سیسکو خوش‌آمدید . اگر به خاطر داشته باشید در قسمت قبلی مقالات ، مبحث معرفی محصولات VOIP سیسکو را آغاز کردیم و سپس چند مورد از راهکارهای ارائه شده توسط کمپانی سیسکو را مورد بررسی قرار دادیم . حال همانطور که از عنوان این مقاله پیداست ، در این قسمت از بلاگ آموزشی ویپ می‌خواهیم مبحث قسمت پنجم مقالات ویپ سیسکو را ادامه داده و به معرفی برخی دیگر از راهکارها و محصولات ویپ سیسکو بپردازیم . با ما همراه باشید .

آشنایی با CUC سیسکو

به طور خلاصه اگر می‌خواهید هنگام راه اندازی و پیاده سازی VOIP یک سازمان ، قابلیت‌هایی مانند سیستم تلفن گویا یا IVR ، سیستم صندوق صوتی یا Voice Mail و … را راه اندازی کنید باید به سراغ محصول CUC سیسکو بروید . این محصول به صورت نرم‌افزاری ارائه شده و روی یک ماشین مجازی با ۱۲۰ گیگ هارد و هشت گیگ رم راه اندازی می‌شود .

باید بدانید که شرکت سیسکو برای راه اندازی قابلیت‌های یاد شده چند محصول متفاوت را به بازار عرضه کرده است که اگر به خاطر داشته باشید در مقاله قبلی در مورد محصول CUE که راهکار سخت‌افزاری آن می‌باشد نیز صحبت کردیم . در لیست ذیل می‌توانید برخی از این قابلیت‌ها را همراه با امکانات و ویژگی‌های آن‌ها مشاهده کنید .

راهکارهای ویپ سیسکو

همانطور که می‌بینید محصولاتی که می‌توانند قابلیت‌های یاد شده را در اختیار ما قرار دهند در شکل‌ها و پلتفرم‌های مختلف توسط سیسکو به بازار عرضه شده‌اند که در این میان ، یکی از بهترین راهکارها استفاده از CUC یا Cisco Unity Connection می‌باشد ، چرا که این محصول به صورت Appliance لینوکسی ارائه شده و می‌تواند از سرور بکاپ به صورت Active/Active پشتیبانی کند . علاوه بر این همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید این محصول می‌تواند تعداد زیادی صندوق صوتی در اختیار کاربران سازمان قرار دهد تا همه بتوانند از تمامی امکانات سیستم تلفنی ویپ سازمان استفاده کنند .

اخرین نکته‌ای که باید در رابطه با این محصول بدانید این است که CUC می‌تواند به صورت یکپارچه با هر دو Call Manager ارائه شده توسط سیسکو سرویس‌دهی کند ، که در آینده به طور کامل درباره نحوه تنظیم و راه اندازی آن صحبت خواهیم کرد .

آشنایی با Cisco Unified Communication Manager IM and Presence

Cisco Unified Communication Manager IM and Presence یکی دیگر از محصولات VOIP سیسکو می‌باشد که شما می‌توانید از آن برای راه اندازی قابلیت‌هایی مانند چت و ارسال پیام در سازمان‌های مورد نظر خود استفاده کنید . نحوه تنظیم و راه اندازی این قابلیت را در سری مقالاتی به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد .

آشنایی با Media Sense

اگر می‌خواهید سیستم ضبط تماس را روی VOIP سازمان خود راه اندازی کنید باید به سراغ این محصول بروید . طبیعتا استفاده از یک سرور جداگانه صرفا برای سیستم ضبط تماس برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود به همین دلیل سعی می‌کنیم تا در یک مقاله‌ یا ویدیویی جداگانه ، برای پیاده سازی سیستم ضبط تماس با هزینه‌ی کمتر راهکاری را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم .

آشنایی با Jabber

به طور خلاصه می‌توان گفت این محصول نوعی تلفن نرم‌افزاری یا Soft Phone می‌باشد که می‌توان آن را در لیست محصولات VOIP سیسکو قرار داد . Cisco Jabber امکانات بسیاری را در اختیار کاربران سازمان قرار می‌دهد که برخی از این امکانات عبارت است از : دفترچه تلفن نرم‌افزاری ، تماس صوتی و تصویری ، کنفرانس و …

راهکارهای VOIP سیسکو

آشنایی با Webex

Cisco Webex یکی دیگر از محصولاتی است که سیسکو در زمینه Unified Communications ارائه کرده است . به کمک این محصول می‌توانید یک کلاس آموزشی انلاین یا وبینار راه اندازی کنید .

آشنایی با VCS Expressway

این محصول یکی از جذاب‌ترین راهکارهای ارائه شده برای پیاده سازی قابلیت دسترسی به داخلی از راه دور می‌باشد . به کمک این محصول می‌توانید قابلیتی ایجاد کنید تا کاربران سازمان شما بتوانند در هر کجای دنیا که هستند با امنیت کامل به تلفن داخلی خود در سازمان دسترسی داشته باشند .

آشنایی با UCCX

یکی دیگر از محصولات ویپ سیسکو ، UCCX می‌باشد . به کمک این راهکار می‌توانید اقداماتی مانند اسکریپت نویسی یا تعریف برخی قابلیت‌های پیشرفته انجام دهید .

مطالب مرتبط با معرفی راهکار‌ها و محصولات VOIP سیسکو در همین نقطه به پایان می‌رسد . در مقالات بعدی به بررسی ادامه مطالب جذاب دنیای ویپ خواهیم پرداخت .

 

  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با محصولات UNIFIED COMMUNICATION سیسکو

سلام . به پنجمین قسمت از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی و پیاده سازی VOIP به کمک راهکارهای سیسکو خوش‌آمدید . همانطور که از عنوان این قسمت از مجموعه بلاگ فیجیکا مشخص است در این مقاله می‌خواهیم بخشی از محصولات و راهکارهای VOIP سیسکو را معرفی کنیم .

همانطور که همه ما می‌دانیم شرکت سیسکو یکی از قدرتمندترین ارائه دهندگان راهکارهای سیستم‌های تلفنی و زیرساخت‌های شبکه در جهان می‌باشد . این شرکت در رابطه با سیستم‌های تلفنی تحت شبکه یا ویپ محصولات بسیار متنوعی را ارائه داده است که به کمک آن‌ها می‌توانیم یک مرکز تلفن جامع و بی‌نظیر راه اندازی کنیم . محصولات ارائه شده توسط سیسکو همواره برای کارکرد به صورت یکپارچه با هسته‌ی مرکز تلفن ارتباط برقرار می‌کنند که در ادامه می‌توانید ۴ دسته اصلی این محصولات را مشاهده کنید .

(Cisco Unified Communications Manager Express (CME

(Cisco Unified Communications Manager (CUCM

(Cisco Unity Connection (CUC

Cisco Unified Communications Manager IM & Presence

به یاد داشته باشید که این ۴ محصول تنها راهکار‌ها یا دسته‌های اصلی محصولات ارائه شده توسط سیسکو می‌باشند و شما می‌توانید با استفاده از سرویس‌ها و یا دیگر راهکارهای VOIP سیسکو مرکز تلفن خود را توسعه دهید . در ادامه مقاله به معرفی بخشی از این چهار دسته اصلی و راهکارهای دیگر Cisco خواهیم پرداخت .

آشنایی با CME سیسکو

همانطور که می‌دانید روتر‌های سیسکو علاوه بر مسیریابی برای بسته‌های دیتا می‌توانند نقش یک مرکز تلفن یا حتی یک Voice Gateway قدرتمند را نیز برای ما بازی کنند که همانطور که در قسمت‌های قبلی مقالات دیدیم برای این کار باید از ماژول‌های مختلف و کارت‌های PVDM استفاده کنیم . در مورد این راهکار سیسکو برای راه اندازی و پیاده سازی VOIP سازمان باید با چند نکته آشنایی داشته باشید تا در زمان پیاده سازی سناریوی خود با مشکل مواجه نشوید .

  • همه‌ی روتر‌های سیسکو قابلیت تبدیل شدن به مرکز تلفن را ندارند و بهتر است قبل از اقدام برای خرید تجهیزات حتما در مورد قابلیت‌های محصول مورد نظر خود تحقیق کنید .
  • روتر‌های سری ISR G2 که از ISO universal 15 استفاده می‌کنند برای تبدیل شدن به مرکز تلفن باید یک لایسنس یا PAK داشته باشند که این امر باعث افزایش هزینه راه اندازی ، در این سری از روتر‌ها می‌شود ، ولی روتر‌های سری ISR که معمولا از ISO سری ۱۲ استفاده می‌کنند برای تبدیل شدن به مرکز تلفن نیازی به لایسنس ندارند .
  • ظرفیت روتر‌های مختلف برای راه اندازی CME متفاوت می‌باشد . مثلا تعداد داخلی‌های قابل پشتیبانی ، تعداد ماژول ، نسل‌های PVDM و … در روتر‌های مختلف با یکدیگر متفاوت می‌باشد .
  • مرکز تلفن CME برخی از قابلیت‌های بدیهی مانند ضبط مکالمه یا سیستم تلفن گویا را ندارد ، به همین دلیل برای راه اندازی چنین سرویس‌های باید از دیگر محصولات و راهکارهای VOIP سیسکو استفاده کنید . ( البته برای پیاده سازی برخی از سرویس‌ها ، راهکار‌های ارزان قیمت‌ و ساده‌تری نیز وجود دارد که در مقالات بعدی برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم . )

آشنایی با CUCM سیسکو

به طور خلاصه می‌توان گفت اصلی‌ترین و قدرتمندرین راهکار سیسکو برای پیاده سازی ویپ ، CUCM می‌باشد . در حقیقت باید بپذیریم که مرکز تلفن CME سیسکو به دلیل محدودیت‌هایی که دارد تنها برای راه اندازی VOIP برخی سازمان‌های کوچک یا متوسط و با قابلیت‌هایی متوسط مناسب می‌باشد . اگر می‌خواهید یکی سیستم ویپ بی‌نظیر همراه با قابلیت‌های بسیار کاربردی و جذاب راه اندازی کنید باید به سراغ CUCM بروید . گفتنی‌ست که مرکز تلفن CUCM نیز به تنهایی برخی قابلیت‌های معمول مانند IVR و ضبط مکالمه را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و برای این امر نیاز به راهکار‌های دیگری که به صورت یکپارچه با CUCM فعالیت می‌کنند خواهید داشت .

نکته : مرکز تلفن CUCM برای راه اندازی به یک ماشین مجازی با ۱۲۰ گیگ هارد و ۸ گیگ رم احتیاج دارد .

نکته : یکی از مهم‌ترین مزایای CUCM نسبت به CME قابلیت قرار دادن سرور بکاپ برای CUCM می‌باشد . در مورد سرور‌های بکاپ CUCM در مقالات بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد ، فقط برای این که عمق تفاوت این ویژگی CUCM با CME را درک کنید باید بدانید که در هر کلاستر CUCM می‌توان یک Publisher و Subscriber 19 قرار داد که نهایتان هشت سرور از آن‌ها می‌توانند نقش Call Manager را بازی کند . این در حالی است که سرور بکاپی که برای CME می‌توانیم قرار دهیم عملا کاربرد چندانی ندارد .

معرفی راهکارهای ویپ سیسکو

آشنایی با CUE سیسکو

حال که با دو Call Manager اصلی سیسکو آشنا شدید بهتر است به سراغ برخی از راهکار‌های توسعه این دو Call Manager برویم . یکی از محصولاتی که سیسکو برای توسعه مرکز تلفن خود ارائه کرده است CUE می‌باشد که در تصویر ذیل می‌توانید یک نمونه از کارت‌های آن را مشاهده کنید . این محصول در انواع مختلف با اینترفیس‌های مختلف برای قرارگیری در روتر سیسکو تولید می‌شود تا برخی قابلیت‌های جذاب را به مرکز تلفن ما اضافه کند .

معرفی راهکارهای VOIP سیسکو

برخی از این قابلیت‌ها عبارت است از :

  • صندوق صوتی : یکی از قابلیت‌هایی که این ماژول متناسب با قدرت و ظرفیت خود در اختیار شما قرار می‌دهد سیستم صندوق صوتی یا پست صوتی می‌باشد .
  • تلفن گویا : تلفن گویا یا IVR نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که این ماژول در اختیار ما قرار می‌دهد .
  • SRSV : این قابلیت به طور خلاصه قرار دادن یک بکاپ برای CUC می‌باشد که در مقاله بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد .
  • SRTS : این قابلیت به طور خلاصه قرار دادن یک بکاپ برای CUCM می‌باشد .

 

  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

معرفی پروتکل‌های RTP و RTCP

به چهارمین قسمت از مجموعه بلاگ آموزش راه اندازی ویپ سیسکو خوش‌ آمدید . همانطور که از موضوع این مقاله آموزشی مشخص است در این قسمت از مجموعه مقالات آموزشی Figika می‌خواهیم در مورد دو پروتکل RTP و RTCP صحبت کرده و کاربرد آن‌ها در دنیای VOIP را مورد بررسی قرار دهیم . پس با ما همراه باشید .

پروتکل RTP و RTCP

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا این پروتکل‌ها به قدری مهم هستند که در یک مقاله‌ی جداگانه به معرفی و بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم . برای پاسخ به این سوال بهتر است در مرحله‌ی اول با کاربرد یا بهتر است بگوییم وظیفه پروتکل RTP و RTCP آشنا شوید .

در دنیای سیستم‌های تلفنی تحت شبکه یا VOIP دو پروتکل مهم و کاربردی برای انتقال مدیا وجود دارد که یکی از آن‌ها پروتکل RTP و دیگری RTCP می‌باشد . بنابراین لازم است تا تمامی متخصصان سیستم‌های تلفنی VOIP با آن‌ها آشنایی داشته باشند .

پروتکل RTP چیست و چه کاربردی دارد ؟

از نظر مدل OSI پروتکل RTP در لایه‌ی چهارم فعالیت می‌کند و اطلاعات خاصی را به بسته‌های ارسالی ما اضافه می‌کند ، برخی از این اطلاعات عبارت است از :

Time Stamp : این پارامتر به ما کمک راه اندازی ویپ می‌کند تا با Buffer کردن اطلاعات مشکلاتی مانند Jitter را از از بین ببریم . ( در رابطه با این موضوع در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد . )

Sequence Number : به کمک اطلاعات این پارامتر می‌توانیم ترتیب بسته‌های ارسال شده را حفظ کنیم ، به عبارتی در سمت ارسال کننده به تمامی بسته‌ها یک شماره اختصاص می‌دهیم تا در سمت گیرنده با استفاده از این شماره‌ها بسته‌ها را مرتب کرده و مدیای مورد نظر خود را بازسازی کنیم .

Payload Type : همانطور که گفتیم پروتکل RTP یک پروتکل انتقال مدیا می‌باشد . یعنی می‌تواند صوت یا تصویر را به سمت دیگر انتقال دهد . این پارامتر تعیین می‌کند که بسته‌های ما از کدام نوع هستند .

پروتکل RTCP چیست و چه کاربردی دارد ؟

پروتکل RTCP همکار پروتکل RTP می‌باشد که وظیفه جمع‌آوری برخی اطلاعات را به عهده دارد ، این اطلاعات عبارت است از :

Packet Count : همانطور که از معنای آن مشخص است به شمارش پکت‌ها یا به عبارتی تعداد پکت‌ها اشاره می‌کند .

Packet Loss : تعداد پکت‌هایی که در طول برقراری ارتباط از دست رفته‌اند .

Packet Delay : میزان تاخیری است که یک پکت تا رسیدن به مقصد خواهد داشت .

Jitter : به اختلاف زمان بین Packet Delay گفته می‌شود . یعنی اگر تاخیر پکت اول ۲۰۰ میلی ثانیه و تاخیر پکت دوم ۲۵۰ میلی ثانیه باشد میزان جیتر در این رابطه ۵۰ میلی ثانیه خواهد بود .

پروتکل RTP و RTCP چگونه کار می‌کنند ؟

زمانی که دو شخص با یکدیگر وارد مکالمه صوتی یا ویدیویی می‌شوند پروتکل RTP با یک پورت زوج در بازه‌ی عددی ۱۶۳۸۴ تا ۳۲۷۶۷ و پروتکل RTCP با پورت فرد بعدی شروع به فعالیت می‌کنند تا ارتباط صوتی یا تصویری به درستی بین دو طرف مکالمه برقرار شود . به عنوان مثال بعد از شروع مکالمه RTP با پورت ۱۶۳۸۶ و RTCP با پورت ۱۶۳۸۷ باعث شکل‌گیری و برقراری صحیح مکالمه صوتی با تصویری می‌شوند .

حال که با دو پروتکل RTP و RTCP آشنا شدید و نحوه عملکر آن‌ها را یاد گرفتید حتما دلیل اهمیت بالای این دو پروتکل را در دنیای سیستم‌های تلفنی تحت شبکه یا VOIP پیدا کرده‌اید . زمانی که شما یک پروژه پیاده سازی و راه اندازی VOIP را آغاز می‌کنید باید متناسب با سناریویی که می‌خواهید اجرا کنید سرویس‌های زیرساختی خود را نیز آماده کنید . مثلا باید بدانید که اگر در مسیر‌هایی مثل لینک‌های WAN یا … بسته‌های صوت شما با تجهیزاتی مثل فایروال رو به رو می‌شوند حتما باید پورت‌های RTP و RTCP روی این تجهیزات باز باشد . یا مثلا اگر می‌خواهید امنیت بسته‌های خود را کمی بیشتر حفظ کنید می‌توانید از پورت‌های خاص یا بازه محدود‌تری از بازه‌ی اعداد ذکر شده برای پورت‌ها استفاده کنید .

نکته : در بخش معرفی پروتکل RTCP نکاتی در مورد تاخیر و Jitter در شبکه ذکر شد . به عنوان یک کارشناس سیستم‌های تلفنی ویپ باید به یاد داشته باشید که همواره وجود تاخیر به میزان کم در شبکه امری طبیعی می‌باشد ، اما اگر این تاخیر کمی طولانی باشد یا میزان Jitter در آن بالا باشد نمی‌توانید به درستی از سیستم‌هایی که به پهنای باند اختصاصی احتیاج دارند ( مانند VOIP ) استفاده کنید و باید قبل از پیاده سازی سناریوی خود مشکل شبکه را برطرف کنید . این اقدام همواره با استفاده از تجهیزات جدید یا تنظیم سرویس‌هایی مثل QOS در شبکه می‌تواند قابل حل باشد .

مطالب مرتبط با این بخش از سری مقالات آموزش Cisco Collaboration در همین نقطه به پایان می‌رسد . در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می‌توانید از طریق فیلد دیدگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .

 

  • حسن خادمی
  • ۰
  • ۰

PVDM چیست ؟

آشنایی با کارت های PVDM و نسل‌های مختلف آن

به سومین قسمت از مجموعه مقالات آموزش راه اندازی ویپ سیسکو خوش‌ آمدید . در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزشی وبسایت Figika می‌خواهیم پس جواب دادن به سوال ” PVDM چیست ؟ ” نسل‌های مختلف آن را بررسی کرده و برخی نکات مهم در مورد این قطعه پرکاربرد را مطرح کنیم . با ما همراه باشید .

PVDM چیست و چه کاربردی دارد ؟

اگر کمی با مفاهیم شبکه و تجهیزات آن آشنایی داشته باشید حتما نام روتر‌های سیسکو را بار‌ها و بار‌ها شنیده‌اید ، ” تجهیزاتی قدرتمند و پرکاربرد که از آن‌ها برای مسیریابی و هدایت بسته‌های دیتا در شبکه استفاده می‌شود . ” ، همانطور که از این تعریف ساده پیداست یکی از مهم‌ترین وظایفی که روتر‌های سیسکو انجام می‌دهند عمل مسیریابی بسته‌های دیتا می‌باشد . اما روتر‌های سیسکو کاربرد‌های دیگری نیز دارند که یکی از آن‌ها استفاده از روتر سیسکو به عنوان PBX یا یک مرکز تلفن می‌باشد ، در واقع شما می‌توانید از برخی روتر‌های سیسکو به عنوان یک مرکز تلفن یا یکی Voice Gateway نیز استفاده کنید ، اما نکته بسیار مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که زمانی که شما یک روتر سیسکو تهیه می‌کنید ، منابع سخت‌افزاری آن صرفا برای عمل مسیریابی و هدایت بسته‌های دیتا در نظر گرفته شده و برای این که روتر‌ها بتوانند عمل نمونه برداری ، فشرده‌سازی صدا و … که در مقاله ” آشنایی با کدک‌های صوتی ” در مورد آن‌ها صحبت کردیم را انجام دهند ، احتیاج به چیپ‌های DSP یا Digital Signal processor ها دارند که این چیپ‌ها روی کارت‌های PVDM سوار هستند . نمونه‌ای از کارت‌های PVDM شباهت بسیار زیادی به مموری‌ها دارند را می‌توانید در تصویر ذیل مشاهده کنید .

آشنایی با PVDM

حال که پاسخ سوال PVDM چیست ؟ را متوجه شدید باید بدانید که در صورتی که روی روتر از کارت‌ها یا ماژول‌های FXS ، FXO و … بدون PVDM استفاده کنیم این ماژول‌ها کار نخواهند کرد ، چرا که وظیفه پردازش سیگنال‌ها همه به عهده PVDM بوده و این ماژول‌ها نمی‌توانند صوت را پردازش کنند .

بنابراین اگر روتر سیسکو دارد و می‌خواهید از آن به عنوان مرکز تلفن استفاده کنید باید در قدم اول یک PVDM مناسب برای روتر تهیه کرده و آن را روی روتر خود قرار دهید . برای این کار کافیست در روتر را مانند تصویر ذیل باز نمونه و کارت را در اسلات‌های مربوطه قرار دهید . به یاد داشته باشید که این کارت‌ها شباهت زیادی به مموری دارند و اسلات PVDM را با مموری روتر اشتباه نگیرید .

نکته : در نظر داشته باشید که برخی روتر‌های جدید‌تر سیسکو (ISR G2 به بعد ) برای این که بتوانند در زمینه سیستم‌های تلفنی فعالیت کنند به لایسنس UC احتیاج دارند . بنابراین قبل از تهیه تجهیزات حتما برای براورد هزینه در سایت رسمی سیسکو در مورد روتر خود جست و جو کنید .

معرفی PVDM

نحوه جا زدن PVDM

آشنایی با انواع نسل های مختلف PVDM :

برای این که کارت PVDM مناسب را برای روتر خود تهیه کنید باید بدانید که کارت‌های PVDM دارای نسل‌های مختلفی هستند که عبارت است از :

  • PVDM 2 : برای روتر‌های سری ISR
  • PVDM 3 : برای روتر‌های سری ISR G2
  • PVDM 4 : برای روتر‌های جدید‌تر سیسکو مثل سری ۴۰۰۰

از طرفی کارت‌های PVDM ظرفیت‌های مختلفی نیز دارند که عبارت است از : برای PVDM نسل ۲ : ۸ – ۱۶ – ۳۲ – ۶۴ و برای PVDM نسل ۳ : ۱۶ – ۳۲ – ۶۴ – ۱۲۸ – ۱۹۲ – ۲۵۶ که در نامگذاری آن‌ها در ابتدا عدد نسل و سپس ظرفیت آن‌ها آورده می‌شود . مثلا PVDM 2 – 16 یا PVDM 3 – 256

اما منظور از ظرفیت PVDMها چیست ؟ عدد ظرفیت یا عدد دوم در نامگذاری PVDM نشان دهنده تعداد تماس‌هایی است که این کارت PVDM با کدک G711 می‌تواند به صورت همزمان پشتیبانی کند . همانطور که در مقاله ” کدک‌های صوتی ” گفته شد ، کدک G711 کدکی بدون فشرده‌سازی و با کیفیت بالا می‌باشد که به پهنای باند نسبتا بیشتری پیاده سازی ویپ احتیاج دارد و اگر شما بخواهید در سناریوی خود به هر دلیلی از کدک‌های فشرده کننده مانند ILBC استفاده کنید باید بدانید که این کدک‌ها منابع بیشتری از PVDM شما مصرف می‌کنند . مثلا اگر در سناریو شما قرار است به دلیل استفاده از لینک WAN برای برقراری تماس صوتی ، از کدک‌هایی مانند ILBC استفاده کنید که به دلیل فشرده‌سازی پهنای باند کمتری احتیاج دارند ، باید ظرفیت کارت PVDM خود را بالا‌تر تهیه کنید . محاسبه PVDM لازم برای کدک‌های مختلف در سایت رسمی Cisco امکانپذیر می‌باشد .

اما چند سوال ساده که اطلاعت زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد :

  1. شما گفتید که DSP ها وظیفه پردازش تماس ، نمونه‌گیری ، فشرده سازی و … را به عهده دارند ، پس با این احتساب زمانی که تماس از روتر من خارج نشده و صرفا تلفن‌های داخلی متصل شده به روتر بخواهند با یکدیگر صحبت کنند تبدیل صوتی صورت نگرفته و به PVDM احتیاج ندارم درست است ؟ بله کاملا درست است .
  2. روتر ISR من سوخت و یک روتر ISR G2 خریداری کردم ، آیا می‌توانم PVDM نسل دو روتر قبلی را به روتر‌ نسل ISR G2 متصل کنم ؟ بله ، این کار توسط PVDM Adapterها امکانپذیر می‌باشد .
  3. آیا امکان دارد PVDMهای ۲ سالم مانده از روتر ISR خود را به کمک PVDM Adapter به صورت همزمان با PVDM نسل ۳ روی روتر ISR G2 قرار دهم ؟ خیر ، روی یک بورد تمامی PVDMها باید از یک نسل باشند در غیر این صورت درست کار نمی‌کنند .

مطالب مرتبط با این مقاله آموزشی در همین نقطه به پایان می‌رسد ، در قسمت بعدی با یکی دیگر از مطالب جذاب دنیای VOIP سیسکو در خدمت شما خواهیم بود .

  • حسن خادمی